Review: Fotoalbum van Fotofabriek

Onlangs werd ik gevraagd door Fotofabriek of ik een fotoalbum van ze zou willen reviewen op thethingswelike. Deze albumprinter is door AVROTROS Radar als beste getest. Gezien mijn goede voornemen om mijn achterstand betreft fotoboeken die ik nog moet maken bij te werken kwam deze vraag natuurlijk als geroepen, dan heb ik er maar mooi weer een afgevinkt. Ik test graag nieuwe albumprinters er was dus heel benieuwd! In deze blog lees je er alles over.

Ontwerpen van het album

Ik heb van ons weekje Frankrijk in augustus vorig jaar een liggend album gemaakt op A4 formaat. Bij Fotofabriek heb je meerdere opties om een album te maken; je kunt het doen via de online editor, via offline software of je kunt zelf een PDF maken. Omdat ik een bepaald idee heb over hoe ik het wil kies ik ervoor om zelf een PDF te maken in InDesign. Ideaal, want zo kan ik alle kanten op en omdat ik vaak met InDesign werk, is dit de fijnste optie voor mij.

Meer weten over de software? Op Avonturen Sparen reviewde Ilse onlangs ook een album van Fotofabriek en zei maakte hem met de offline software. Lees haar blog hier.

Review: Fotoalbum van de Fotofabriek

De handleidingen die Fotofabriek op hun site heeft gezet zijn duidelijk en overzichtelijk. Een kind kan de was doen! Als je het doet op de manier die ik heb gekozen kun je ook een template downloaden, dan heb je je bestand precies in de juiste maten inclusief afloop en marges. Als je eenmaal klaar bent met je binnenwerk en kaft (twee aparte bestanden) kun je heel gemakkelijk uploaden. Er wordt vervolgens ook nog een preview gemaakt zodat je alles kan doorlopen en controleren. Dat vind ik fijn, want betreft dingen als fotoalbums ben ik echt een pietje precies en heb ik in mijn hoofd hoe ik het allemaal wil. Dubbelchecken is dan geen overbodige luxe!

Eenmaal besteld krijg ik nog een prachtig digitaal voorbeeld. Enkele dagen later krijg ik een filmpje te zien waarin mijn albumcover wordt gedrukt. Ze nemen je dus echt een beetje mee in het proces. Leuk en interessant!

Mijn oordeel

Het album ligt binnen een paar dagen al in de brievenbus en ziet er superstrak uit! Standaard komen de albums van Fotofabriek met een glanzende kaft. Ik geef echter de voorkeur voor een matte kaft, een optie die je voor een meerprijs van €5,99 makkelijk kunt aanvinken in het bestelproces. De matte kaft ziet er aantrekkelijk uit, precies zoals ik had gehoopt. Als je het album openslaat begint het met witte schutbladen, dat ziet er heel netjes uit. De pagina’s van het binnenwerk zijn goed stevig en hebben een subtiele glans waardoor de kleuren heel goed naar voren komen. Erg helder en levendig. Ik kan er verder eigenlijk  niks op aanmerken en ben aangenaam verrast door de kwaliteit!

Review: Fotoalbum van de Fotofabriek

Zeker omdat ik hier de vrijheid heb om in mijn eigen programma te werken en vervolgens geen toeren hoef uit te halen om de boel te uploaden (wat bij sommige andere printers wel zo is, dan moet ik het per bladzijde in de software gaan zetten) ga ik vaker bij Fotofabriek bestellen. De site is gebruiksvriendelijk, de kwaliteit erg goed en ze hanteren supersnelle levertijden.

Een fotoboek bij Fotofabriek maak je al vanaf €9,99. Op dit moment is er een mooie aanbieding voor een A4 hardcover album!

Liever foto’s aan de muur? Eerder schreef ik al over de prachtige foto’s van Artifact Uprising, meer daarover lees je hier.

Maken jullie fotoalbums van vakanties, uitstapjes of van bijvoorbeeld het eerste jaar van je kind? Het is veel werk maar ik vind het altijd weer een genot om zo’n album in handen te hebben. Zo zonde om je foto’s alleen maar op de computer of harde schijf te hebben staan! Wat is jullie favoriete albumprinter? Ik ben benieuwd!

Het album in dit artikel kreeg ik aangeboden voor een review door Fotofabriek. Ik zal echter altijd mijn eerlijke mening geven.

Review: Fotoalbum van de Fotofabriek

0